BOEKRECENSIE: Hartstikke lekker: voorkomen is beter dan genezen

Een kookboek voor iedereen die anders moet, en voor iedereen die anders wíl eten. Minder vet, minder zout en minder suiker. ‘Niet alleen voor hart- en andere patiënten, maar voor iedereen: jong en oud, kerngezond en een beetje of chronisch ziek.’ In het boek worden ongezonde ingrediënten vervangen met gezonde ingrediënten, zonder dat de smaak eronder te lijden heeft.

In het boek staat het mediterrane dieet centraal. Volgens de twee zussen, cardioloog Annemieke en grafisch ontwerper Janine die het boek schreven is, één van de gezondste diëten die er is. Het boek staat vol persoonlijke verhalen van de twee zussen en hun vader, de aanleiding waarom ze dit boek schreven. Hun vader had de ziekte van Besnier-Boeck, waardoor hij chronisch ziek was. Hierdoor werden ze thuis gedwongen mager te eten en dus weinig vet te gebruiken. Door de medicijnen verdroeg hun vader geen vet meer. Eerlijk geven ze toe dat ze destijds ‘zichzelf te buiten gingen met patat en mayonaise en van die zalige kroketten’.

Zo rond hun veertigste kwam het besef bij de zussen dat voeding meer kan doen voor je lichaam dan we ons beseffen. Vandaar de ondertitel: voorkomen is beter dan genezen. In het boek zijn ze heel transparant. Zo zijn ze er heel erg eerlijk in dat ze niet alles wisten en hiervoor veel hebben opgezocht en uitgepluisd. Ook zijn ze duidelijk in welke bronnen ze hebben gebruikt.

In het boek wordt aandacht besteed aan de basis van het mediterrane dieet en basisinformatie over vetten, noten, zout, suiker en koolhydraten en vis. Daarnaast zijn in het boek meer dan honderd recepten te vinden in kleine porties en laag in calorieën. De zussen zijn namelijk van mening dat je beter meerdere kleinere porties kan eten, dan een grote portie een paar keer per dag. De recepten zijn verdeeld in verschillende categorieën: lunch, borrel, vooraf & soep, pasta, salades & vlees, vis groente & zoetigheden.

Zeker als je van vis houdt is dit een boek voor jou. Bij de meeste recepten is vis een van de ingrediënten. Wat me wel is opgevallen is dat ik niet alle recepten even volwaardig vind, zoals het recept quinoasalade met hazelnoten en rozemarijn. Er zit geen groente in het gerecht. Dit is ook het geval bij andere gerechten. Wel zou je deze bijvoorbeeld kunnen combineren met een van de andere recepten waar wel groente aan toe is gevoegd.

Ook bestaan veel recepten uit veel ingrediënten. Voor iemand als ik die van koken houdt, zijn dat me al te veel ingrediënten. Het is dan niet alleen veel werk, je moet ook met een grote lijst aan boodschappen naar de winkel.

Ik wil wel echt een groot compliment geven aan Annemieke en Janine, want de wetenschappelijke informatie is goed op te nemen en is erg interessant. Het kookboek ziet er qua vormgeving ook erg mooi, rustig, overzichtelijk en strak uit.

Hartstikke lekker: voorkomen is beter dan genezen
Annemieke Jansen & Janine Jansen
Fontaine uitgevers