Fit to Fat to Fit #4

Er wordt niet voor niets gezegd dat 80% voeding is en 20% beweging. Voeding is heel belangrijk, zo moet je leren inzien dat er voeding bestaat maar ook vulling. Dat laatste is met name troep wat je lichaam eigenlijk niet nodig heeft. Zoals je wellicht eerder hebt kunnen lezen heb ik echt een haat-liefde verhouding met eten. Maar hoe houd ik dit nu in bedwang? Wat doe ik als het even niet zo lekker gaat? En is het mogelijk om een gezonde relatie met voeding te hebben en jezelf af en toe wat lekkers te gunnen? Je leest het allemaal in deze persoonlijke blog!

Om gelijk met de deur in huis te vallen, ik ben dik geworden door mijn postnatale depressie, de medicijnen, verkeerde voeding, maar ook van te weinig eten. Ik kon gerust leven op 2 lichte maaltijden op een dag en dit terwijl ik al last had van tekorten. Ik wist het allemaal zo goed voor anderen, maar zelf was ik bezig met een innerlijk gevecht. Een gevecht wat langer duurde dan ik wilde en waar ik steeds maar niet uitkwam. Totdat ik mijn coach ontmoette en alles even op z’n plek viel. Natuurlijk heb ik nog moeilijke dagen, ik zou liegen als dit niet zo was. Maar ik geloof dat iedere vrouw die een eetstoornis heeft gehad (wellicht ook zonder eetstoornis) een moeilijke relatie heeft met voeding. Maar geen onmogelijke relatie!

Vaak weten we niet hoe sterk gedachten werken. Zo ben ik een echte chocoholic en heb de eerste 2-3 weken totaal geen behoefte aan chocolade gehad. Daarna ook maar heel af en toe. Zo ontdekte ik dat ik het recht had om te kiezen. Ik koos als cheatmeal iets wat ik heel lekker vond en vond het daarnaast helemaal niet moeilijk om gewoon gezond te eten. Ik moest leren om tussendoortjes te eten, deze vergat ik vaak en die zijn nodig om je verbranding in stand te houden.

Ik kwam er zelfs achter dat als het fijn voelt ik in de ochtend zelfs op een lege maag kan trainen (wel 2 glazen water ervoor en tijdens ook water), maar dit is zeker niet heel vaak, want soms heb ik die extra energie gewoon nodig om vooruit te komen. Pas na ruim 4 weken kwam ik erachter dat ik toch af en toe last had van een baaldag, maar ik liet mezelf niet kennen. Al had ik bijvoorbeeld wat lekkers genomen, dan ging ik mezelf niet straffen en genoot ik ervan. Daarnaast was ik wel zo slim om dit niet door te trekken en de hele dag maar slecht te gaan eten. Nee, ik pakte het meteen weer goed op en ging over naar een gezonde maaltijd.

En geloof me, zelfs al heb je een heel slechte dag. Het is maar een dag, pak het de dag erna weer op en ga ervoor! Iedere keer leer je jezelf kennen en ontdek je dat als je je gedachten op orde hebt het ook weer super gaat. Jij gaat het deze keer wel halen, je zorgt nu echt goed voor jezelf en je houd genoeg van jezelf om een gezonde lifestyle aan te houden. Deze gedachten zorgen ervoor dat het lukt, samen met wat hulp, maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

Dus het is daadwerkelijk mogelijk om een gezonde lifestyle te hebben en af en toe toch iets lekkers te nemen. Ik geloof ook niet dat er heel veel mensen bestaan die zo verschrikkelijk clean eten en nooit eens zondigen en zelfs gezond zondigen is ook zondigen. Alhoewel ik het niet als zondigen meer zie, maar als een ware traktatie voor het harde werk wat ik afgelopen week hebt verricht.

Meer eiwitten? Ja, van mijn coach moest ik meer eiwitten tot mij nemen. Ze komen af en toe even in opstand, maar ik probeer deze eiwitten te halen uit gezonde eiwitshakes, eieren, kwark, magere bio yoghurt en soms wat vis en gevogelte. In de ochtend start ik vaak met magere bio yoghurt of kwark met 1 stuk fruit en soms wat noten, zaden of havermoutvlokken erin. Tussendoor een stuk fruit of soms een speltcracker met mager beleg. Tussen de middag vaak een heerlijke maaltijdsalade en daarna een handje noten of een stuk fruit. Als avondeten gewoon een gezonde maaltijd met niet al te veel koolhydraten en later op de avond nog wat kwark. Tussendoor soms nog wat boullion, een groene (groenten) smoothie en na het sporten een eiwitshake.

Uiteindelijk is balans de sleutel en is het mogelijk om (nog) meer van jezelf te houden terwijl je aan je verbeterde versie werkt!

Laat gerust een berichtje hieronder achter, dat vind ik superleuk!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *