BOEKRECENSIE: Fruit jezelf gezond en slank – Julia Kang

Wie houd er niet van fruit? Met het boek “fruit jezelf gezond en slank” eet Julia Kang maar liefst kilo’s fruit en blijft daarbij gezond en fit bij. Christel mocht haar boek lezen en testte de “fruity lifestyle” van Julia en vertelt jullie hier alles over!

We gaan eerst even terug in de tijd richting eind jaren ’80. Ik was zo’n 17 / 18 jaar oud en ik herinner me nog goed dat ik rond die leeftijd al op de onsjes moest gaan letten. Druppeltjes, pilletjes, Malsovit brood; ik probeerde van alles en toen was daar ineens het boek Een leven lang fit van Harvey en Marilyn Diamond. Ik zou bijna zeggen; wie kent het niet?

Heel kort omschreven : vervang één of meerdere maaltijden door fruit per dag.

Het boek ging mee naar huis en ik heb een tijdje lang deze methode gevolgd totdat er weer een andere afslankmethode populair werd.

In 2012 woonde ik tijdens het Miss Natural Awards Event een lezing bij van Julia Kang. Haar eerste boek 100% gifvrij was net een paar maanden uit en ik volgde haar verhaal met interesse. Zij verving destijds al zo’n 15 jaar 1 a 2 maaltijden per dag door fruit. En dan niet door 1 appeltje en 1 banaan maar door echt grote hoeveelheden fruit weg te eten (een paar kilo per dag).

Nu is het 2017 en ik ben Julia al die jaren blijven volgen op Facebook. Haar foto’s van haar fruitkasten (i.p.v. boekenkasten) vind ik geweldig! Ik vond het dan ook erg leuk toen ze aankondigde dat er op veler verzoek een boek aan zou komen dat helemaal over haar “fruity lifestyle” ging.

Fruit jezelf gezond en slank is een flink boekwerk geworden zowel qua formaat als aantal pagina’s (ruim 200). Het bevat diverse foto’s en schema’s als illustratie maar daarnaast ook veel pagina’s met alleen tekst (vind ik persoonlijk altijd wat minder prettig). Het boek is persoonlijk, zeer uitgebreid, waar mogelijk wetenschappelijk onderbouwd en leest prettig want Julia heeft een fijne schrijfstijl.

Wat de wetenschappelijke onderbouwing betreft: er is geen register/overzicht in het boek aanwezig maar in de diverse hoofdstukken worden regelmatig onderzoeken aangehaald. En nee, niet alle genoemde onderzoeken gaan over de voordelen van het eten van fruit als maaltijd maar het zijn dan voor dat bepaalde hoofdstuk relevante onderzoeken.

In deel 1, bestaande uit 20 hoofdstukken, vertelt Julia je alles over de fruity lifestyle en in deel 2 vind je een aantal eetschema’s en recepten (niet allemaal met foto).

Ik wil nog enkele recepten gaan uitproberen maar ik heb al wel een week lang twee maaltijden per dag vervangen door fruit. Mijn ervaring is over het algemeen positief. Ik merk wel dat ik het met de ene fruitsoort beter volhou als met een andere. In de eerste dagen at ik bijv. als ontbijt een flinke bak met stukjes watermeloen en rond 11u nog 2 bananen en dat ging prima. Op een ontbijt van ananas, nectarine en aardbei hield ik het veel minder lang vol. Maar dat is een kwestie van uitproberen, lijkt me. In elk geval voelde ik me helder in mijn hoofd, had ik overdag weinig zin om te snaaien maar keek ik wel uit naar mijn “gewone avondmaaltijd”.  Het leverde nog geen gewichtsverlies op maar dat komt ook omdat ik ’s avonds vaak toch nog wat te veel extraatjes genomen heb.

Ik geloof zeker dat je lichaam even moet wennen aan deze manier van eten.

Ik denk niet dat ik levenslang ga “fruiten” (werkwoord bedacht door Julia) maar ik ben wel van plan om voorlopig mijn ontbijt te vervangen door fruit.

Ben je een fruit fan dan is deze leefstijl zeker het proberen waard. Heb je gezondheidsproblemen dan raad ik je altijd aan om eerst even met je arts of gezondheidscoach te overleggen of dit iets is wat bij je past.

Fruit jezelf gezond is te koop via www.fruitjezelfgezond.nl  Eerst een indruk krijgen van dit boek? Dat kan ook via de site want je kunt gratis 29 pagina’s van het boek inzien.

Fruit jezelf gezond en slank – Julia Kang
Uitgever: Het schrijversportaal
Prijs: € 20 o.a. te koop bij Bol.com

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *