BOEKRECENSIE: Jonger Worden – Elisabeth Blackburn & Elissa Epel

Ondanks dat we allemaal steeds ouder worden, vinden we er jong blijven zien net zo belangrijk. Je kunt dit op verschillende manieren toepassen, zo is een gedeelte genetisch bepaald, maar kun je ook werken aan je gezondheid, meer beweging, gezonder eten en zo zijn er nog veel meer invloedrijke dingen die bepalen of je jonger blijft. Je kunt in dit boek de nieuwste inzichten uit onderzoek naar veroudering, dna en telomeren terugvinden. Wij zijn hier heel nieuwsgierig naar, jij ook? Lees dan gauw verder!

Wat zijn telomeren?
In het boek wordt veel gesproken over telomeren, maar wat zijn dit eigenlijk?
Dit zijn repeterende stukjes niet-coderend DNA aan het uiteinde van de choromosomen. Telomeren die na elke celdeling korter worden, bepalen mede hoe snel je cellen verouderen en wanneer ze afsterven. De bijzondere ontdekking die Elizabeth & Elissa hebben gedaan met andere onderzoekers is dat de uiteinden van onze choromosomen ook langer kunnen worden. We kunnen hieruit concluderen dat veroudering een dynamisch proces is dat kan worden versneld en vertraagd en in sommige opzichten zelfs omgekeerd.

Het boek is zeer inspirerend maar ook aardig dik en daarom heb ik speciaal voor jullie dé handige weetjes eruit gehaald over voeding en beweging die je moet weten!

Voeding en telomeren
Sommige producten en supplementen zijn goed voor je en sommige niet voor je telomeren. Wat verrassender is dan verwacht is dat je gewoon goede koolhydraten en melkproducten kunt blijven eten en drinken. Het belangrijkste is dat je een voedingspatroon aanhoud wat bestaat uit verse groenten, fruit, onbewerkte granen, noten, peulvruchten en omega-3 vetzuren. Het is niet alleen goed voor je telomeren, maar draagt tevens bij aan het verminderen van ontstekingen en oxidatieve stress en insulineresistentie.

Wij vertrouwen op deze informatie, omdat het iets zegt over hoe het lichaam op microniveau reageert op wat we consumeren.

Ontstekingen, wat kun je beter niet en wel eten om de ontstekingen te lijf te gaan…
Tevens worden we er maar weer eens op gewezen dat diëten niet werken en dat we veel beter verse en onbewerkte producten kunnen eten en drinken. Maar hoe zit het nu met die ontstekingen, insulineresistentie en oxidatieve stress? Ontstekingen kunnen tot gevolg hebben dat immuuncellen zich delen en vermenigvuldigen, waardoor de telomeren nog korter worden. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Een van de beste manieren van om jezelf tegen ontstekingen te beschermen is het stoppen met haar (de ontsteking) te voeden. De glucose uit frietjes of andere bewerkte koolhydraten (witbrood, witte rijst, pasta etc) en snoep, frisdrank, vruchtensappen en de meeste gebakken producten, hebben een flink een snel effect op je bloedstroom. Producten die je wel zou moeten eten zijn bosvruchten, druiven, appels, boerenkool, broccoli, gele ui, rode tomaten en lente-uit. Maar ook voedsel wat omega-3 rijk is zoals vette vis, noten, lijnzaad, lijnzaadolie en bladgroenten. 

Je zorgt er ook voor dat je telomeren niet korter worden als je niet te veel stress ervaart door zorgen te hebben over wat je precies moet eten!

Eet met mate (en onbewerkt) vlees
De gezondheidseffecten van de consumptie van gezonde, onbewerkte producten – en niet te veel rood of bewerkt vlees – zien we over de hele wereld terugkomen. In 2015 stelde de Wereldgezondheidsorganisatie vast dat rood vlees een mogelijke, en bewerkt vlees een zekere oorzaak van kanker is. Als verschillende soorten vlees in het kader van het telomeeronderzoek worden onderzocht, blijkt bewerkt vlees slechter te zijn voor telomeren dan onbewerkt rood vlees. Je kunt dus beter geen vlees eten dat gerookt, gezouten of gedroogd is zoals hotdogs, ham, worst of cornedbeef.

Het boek bevat heel handige zelftesten, één daarvan is bijvoorbeeld een zelftest waarin je erachter komt op welk vlak je telomeren de meeste hulp nodig hebben

Hoe zit het met beweging?
Lichaamsbeweging vermindert oxidatieve stress en ontstekingen, dus het is niet zo verrassend dat sporten goed voor je is. Houd er wel rekening mee dat als je te vaak en te zwaar traint voor een langere periode, dat je dan jezelf en je telomeren ernstig kunt beschadigen.
Als je 3x per week 45 minuten traint of HITT training doet gedurende 6 maanden zullen je telomeren je dankbaar zijn. Er is het meeste baat bij variatie en dit werkt tevens goed omdat je steeds nieuwe spiergroepen traint en uithoudingsvermogen toepast. Ook al lijkt het dat krachttraining niet gerelateerd is aan langere telomeren, ze dragen zeker bij aan de instandhouding en verbetering van de botdichtheid, spiermassa, balans en coördinatie, die allemaal essentieel zijn om op een goede manier te verouderen.

Wat kun je nog meer verwachten van dit boek?
Nog meer informatie over telomeren, zelftesten, alles over stress, goed slapen, een gezonde stofwisseling, je sociale omgeving, zwangerschap, de eerste levensjaren, je nalatenschap en nog veel meer unieke informatie over jouw telomeren en hoe je jouw veroudering kunt vertragen.

Titel: Jonger worden
Auteurs: Elizabeth Blackburn, Elissa Epel
ISBN: 9789021559506
Prijs: € 20,00
Kosmos Uitgevers

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *