BOEKRECENSIE: Krachtvoer voor vrouwen – Hetty Crèvecoeur

De zelfhulpboeken vliegen je de laatste tijd om de oren. Iedereen is bezig met beter en gezonder leven. Of dat nou mentaal is of fysiek dat maakt niet uit. Je ziet het o-ver-al! Maar wat is nou precies gezonder leven? Ik ben voorstander van een leven dat in balans is. Zodra er TE voor staat is het niet meer ok. You still gotta live a little. Nu is er een geweldig boek uitgebracht door Hetty Crèvecoeur, Krachtvoer voor vrouwen. Waar veel boeken je maar voor de helft helpen of zich focussen of een onderwerp is dit boek een compleet naslagwerk wat je er regelmatig weer kunt bij pakken.

Allereerst, wat ziet dit boek er prachtig uit. Heel mooi sprekend kleurgebruik en ontzettend overzichtelijk. Het nodigt uit om open te slaan en te lezen. Het boek is onderverdeeld in 5 verschillende hoofdstukken met daarin weer subonderwerpen. Zo heb je een hoofdstuk waar het volledig over de vagina gaat. Ze noemen het “power to the pussy”, waar ze energie bespreken en waar de hormonen aan bod komen.  In dit boek heeft Hetty de beste adviezen gebundeld die je van binnen en van buiten helpen te laten stralen. Want zo zegt ze “Ik vind alle vrouwen krachtvrouwen. We houden alle ballen in de lucht en proberen tussendoor ook nog tijd voor onszelf te maken. Het is geweldig als dat allemaal, maar wat als je lichaam een beetje aan het tegensputteren is, of je je hormonen door je lijf voelt gieren? Wat werkt dan goed?” Krachtvoer voor vrouwen geeft dus antwoord op de lastige vragen.

Ikzelf ben erg geïnteresseerd in de hoofdstukken energie en stemming en humeur. Want zoals het boek bij het hoofdstuk energie al zegt…ik heb er soms de kracht niet meer voor! Ik herken veel van wat ze beschrijft over de stress en de gevolgen van langdurige stress, maar vooral aan de voedingstips heb ik heel erg veel gehad. Want wist jij dat kurkuma en munt je bijnieren en hersenen ondersteunen? Of dat sla stoffen bevatten die een rustgevend effect hebben? WOW, ik ga sla-smoothies maken!

Het subhoofdstuk van het hoofdstuk stemming en humeur, “je gevoelsleven”, spreekt mij ontzettend aan. Je goed voelen zit hem in zoveel dingen en is bijna ongrijpbaar. Ik merk aan mezelf dat ik dat soms heel lastig vind. Ik wil namelijk alles begrijpen terwijl mijn hersenen overuren draaien, hierdoor gebeurt het tegenovergestelde. Ik krijg depressieve klachten en daardoor verdwijnt de drang naar ontwikkeling en groei. Maar wat kun je nu precies doen als alles zinloos lijkt en niets de moeite waard is om voor uit bed te komen? Het is heel erg belangrijk om weer in het hier en nu te leren leven. Te kunnen leren dat alle problemen die vandaag spelen, morgen weer over kunnen zijn. Ik zal een voorbeeld geven. Ik had een, voor mij, lastige afspraak deze week. Ik moest langs mijn werk om koffie te drinken na bijna 8 weken thuis te zijn van een burn-out. Het klinkt als iets kleins, voor mij is het echter de himalaya gebergte die ik moet beklimmen. Ik kan deze afspraak aan omdat ik weet, de afspraak is om 10.00 uur, maar het word vanzelf weer 11.00 uur en dan is de “ellende” weer voorbij. Wat ik ook mooi vind is hoe er omschreven wordt dat je in slechte tijden best mild mag zijn voor jezelf. Slechtere tijden heeft iedereen en horen er een beetje bij, dan kun je dat maar beter accepteren dan er heel erg in te blijven hangen waardoor het je volkomen uit balans brengt. Uiteindelijk gaat altijd weer ergens de zon schijnen.

Jeetje, ik ben enthousiast. Dit is een boek die je van voor naar achter helemaal kunt uitlezen. Maar je kunt hem ook openslaan als je iets wilt weten over een specifiek onderwerp of als je wat houvast zoekt. Mocht je nog een mooi kerstcadeautje zoeken voor een mooie vrouw in je omgeving, dan al Krachtvoer voor vrouwen zeker weten in de smaak vallen!

Krachtvoer voor vrouwen – Hetty Crèvecoeur
Uitgeverij: Mix Media B.V
Prijs: € 22,95 te koop bij o.a. Bol.com