BOEKRECENSIE: Een KRAT vol recepten – Eefje Brugman

Lokaal is een trend die gaande is. Steeds meer mensen kopen groente en fruit bij de winkel van de lokale boer om de hoek. Toch zijn er nog veel mensen die niet goed weten wat ze met groente moeten en alleen maar de bekende groentes eten, zoals broccoli en wortels. Het boek ‘’Een krat vol recepten’’ van Eefje Brugman staat vol met recepten met groenten waar je nog nooit van gehoord hebt. ‘’Een boek vol evergreens’’.

In 2010 ontstond bij Eefje Brugman het idee om maaltijdboxen te maken met seizoengroenten van lokale boeren en tuinders. Dit met de gedachte dat er in Nederland zoveel mooie, lokale en duurzame kwaliteitsproducten gekweekt, geteeld en gemaakt worden. Omdat deze producten volgens Eefje voor de gemiddelde Nederlander moeilijk te verkrijgen zijn, bedacht ze maaltijdbox De Krat. Lokale producten, ‘’zó van de boer op de keukentafel’’. Ze steunde hierbij ook de lokale boeren en tuinders. Bovendien maakte ze toen al receptenboekjes voor wie niet direct wist wat te beginnen met de verschillende seizoensgroenten, zoals schorseneren, pompoen of groene kool. In elke krat combineerde Eefje de groenten met scharrelvlees, brood, vis of andere lokale verassingen.

In het boek ‘’Een krat vol recepten’’ heeft Eefje haar best gedaan om van elk seizoen een hoofdstuk te maken met in het totaal meer dan veertig seizoensgroenten. In het totaal telt het boek meer dan vierhonderd recepten voor vegetariërs en niet-vegetariërs.

Persoonlijk vind ik het boek een echte uitdaging. Het staat namelijk vol met groente die ik nog nooit geprobeerd heb. Mijn vriend houdt bovendien niet zo van groente, wat het uitproberen van nieuwe groenten nog moeilijker maakt. Maar des de leuker om een keer samen het boek door te spitten. Zelf heb ik nog niet zoveel kennis over seizoensproducten en dat vind ik in dit boek dan wel weer heel leuk en leerzaam.

Wat ik wel mis zijn foto’s van de recepten. Juist omdat groenten zoals raapstelen, waterkers, koolrabi, meiraap, chinese kool, rabarber, schorseren en nog meer mij onbekend zijn. Hier en daar zijn wel fotocollages te vinden en deze zijn dan ook erg mooi, maar verder is het boek bescheiden. En juist foto’s van eten dat er lekker uitziet, laat je eerder een recept proberen.

Ook mis ik de aanduiding voor hoeveel personen een recept is bedoeld is en hoelang het duurt om een recept te maken. Ben je met minder personen, dan kun je bijvoorbeeld qua hoeveelheid minder kopen en andersom. Stel je wilt een keer snel eten, dan zou ik ook al minder snel het boek erbij pakken, omdat je geen idee hebt hoelang het duurt voordat het eten op tafel staat. Tuurlijk kun je een schatting maken, maar het is fijn als je bij benadering een schatting hebt.

Een krat vol recepten – Eefje Brugman
Uitgever: Nijgh & van Ditmar
Prijs: € 28,50