BOEKRECENSIE+ WINACTIE! Mindgym – Wouter de Jong

We leven in een drukke wereld waar uiterlijk de boventoon voert, maar hoe zit het met jouw mind, je gedachten en zijn deze te trainen. Met het unieke boek “Mind Gym” gaat er een nieuwe wereld voor je open en kun je zelf grote stappen maken naar een nog gezondere geest! Waarom trainen we onze spieren wel door regelmatig te sporten en onze gedachten, geest en persoonlijkheid niet voldoende? Ik ga op onderzoek uit en duik in de wereld van “Mind Gym” de sportschool voor je geest!

‘Mindgym. Sportschool voor je geest.’ Dit boek heb ik gelezen voor Boost Your Health en wat ben ik enthousiast over dit boek. Toen ik nog maar net begonnen was met lezen, boeide het boek mij meteen. Waarom? Omdat het over mijzelf gaat! Daarnaast train ik ook graag in de sportschool en ben ik er ook achter gekomen dat een gezonde geest net zo belangrijk is als een gezond lichaam. En daar gelooft de schrijver ook in, want je brein kan je namelijk trainen. Handige hieraan is, dat je er niet eens voor naar de sportschool hoef, maar het gewoon thuis op de bank kan doen. Ideaal toch?

‘Een oude Tibetaan zit met zijn kleinzoon bij een kampvuur. De kleinzoon vraagt: ‘Grootvader, zijn mensen van nature goed?’ De man antwoordt: ‘Binnen in me is een gevecht gaande tussen twee wolven. De grijze wolf is slecht; hij bestaat uit woede, jaloezie, wrok, hebzucht, verwaandheid, zelfmedelijden, minderwaardigheid, leugens, valse trots, superioriteit en ego. De bruine wolf is goed en staat voor vreugde, tevredenheid, liefde, hoop, kalmte, nederigheid, vriendelijkheid, sympathie, vrijgevigheid, waarheid en compassie. In ieder mens woedt dezelfde strijd. Ook in jou.’ De kleinzoon staart in het vuur en vraagt dan: ‘Welke wolf zal het gevecht winnen?’ De oude man glimlacht en antwoordt: ‘De wolf die jij voedt.’ (Mindgym, bladzijde 96)

Het boek dat Wouter de Jong heeft geschreven, is echt voor iedereen die meer zelfkennis en zelfinzicht wil opdoen. Voor en tijdens mijn opleiding SPH en mijn werk in de Geestelijke Gezondheidszorg, heb ik veel psychologie gelezen en dacht ik deze kennis en inzichten al aardig te hebben. Maar ‘Mindgym’ gaat verder dan alleen het delen van kennis, namelijk ook het oefenen en het daadwerkelijk in de praktijk brengen. Opzet van het boek is dat je in twaalf weken meer focus, rust en energie hebt. Elke week begint met theorie (warming-up), oefeningen en opdrachten (training) en een reflectie (cooling-down). De thema’s die elke week worden besproken zijn voor iedereen herkenbaar. Ook de moeilijkheden die je daarbij ervaart worden besproken en je krijgt de ruimte van de schrijver om ander (nieuw) gedrag uit te proberen en verder te trainen. In het begin van het boek kreeg ik vooral kennis over mijzelf als persoon, mijn manier van denken, emoties, reageren en communiceren. Daarna werd het thema ‘compassiekracht’ besproken. Heel interessant hoe je meer zelfcompassie kan krijgen, hoe je moet omgaan met je eigen innerlijke criticus en hoe je compassievol een relatie kan aangaan met anderen. In het laatste deel staat ‘geluk’ centraal. Tussen de theorie door heeft de schrijver verschillende eye-openers en sit-ups geschreven, zodat je actief kan oefenen! Het fijne is dat je bij de oefeningen ook geluidsfragmenten hebt, die je via een website kan beluisteren. Je bent vrij om je eigen ‘training’ en ‘intensiteit’ te bepalen.

Het boek bevat veel theorie, dit vond ik zelf fijn lezen aangezien ik van analyseren en onderzoeken houdt. Iemand die het boek van mij doorbladerde merkte op dat het voor hem ‘teveel’ theorie is. De theorie was voor mij gemakkelijk te lezen, weinig moeilijke woorden en wetenschappelijk onderbouwd (zonder dat dit stoort!). In het boek zijn veel vragen en opdrachten te vinden, helaas is er bij deze vragen en opdrachten geen ruimte om te schrijven. Wil je actief aan de slag met dit boek, dan is een notitieboek aanbevolen om daarop te schrijven wat je hebt ontdekt. Als de schrijver een werkboek hierbij zou hebben of bij elke opdracht schrijfruimte, dan zou het boek voor mij nog fijner zijn! Het boek is absoluut niet ‘zweverig’. Je wordt stilgezet bij je eigen denken en voelen. Door hiermee te oefenen kan je als het ware anders naar mensen en situaties kijken. Daarin vind ik dat de schrijver is geslaagd, om een laagdrempelig en werkbaar boek te schrijven. Elke keer als ik een stukje had gelezen, voelde ik mij optimistisch en zelfverzekerder: ‘Ik kan leren anders te kijken naar dingen en mij daardoor ook beter te gaan voelen.’ Het voelde soms therapeutisch door de hoeveelheid vragen over ‘Hoe voel je je? Waar voel je dat? Merk de signalen op’. Dit boek heeft niets te maken met yoga en mindfulness die daarbij hoort.

Het boek beveel ik van harte aan! Ook als je denkt dat je alles al weet over jezelf, dan kan je dit boek zien als een ‘zelfkennistest’. Het trainen van je mind vraagt hetzelfde als het trainen van je lichaam: oefenen, doorzetten, vallen, opstaan en weer doorgaan! En nog belangrijker: welke wolf wil jij voeden en trainen? Als je voor de bruine wolf gaat, dan helpt dit boek jou er zeker bij!

Mindgym. Sportschool voor je geest (2018). Door Wouter de Jong.
Maven Publishing B.V., Amsterdam
Prijs: €19,50 en o.a. te koop via Bol.com

WINACTIE!

Wij mogen maar liefst 5 exemplaren weggeven, hoe gaaf is dat?!

Wat moet je hiervoor doen?

• Laat hieronder jouw struggle weten m.b.t. een gezonde levensstijl of het afvallen;
  • Deel dit bericht op social media (niet verplicht, wel héél lief!)

We maken de gelukkige winnaars vrijdag 9 maart bekend via Facebook!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

19 Comments

• Els schreef:

Mijn focus is op dit moment ronduit een carroussel , rust en plannen gaat moeizaam. Ik wil zoveel en er gebeurt zo weinig. Wat zou het fijn zijn als ik mijn gedachten en handelen op een evenwichtige overzichtelijke wijze kon krijgen.

• Celine schreef:

Waar ik mee struggle in een gezonde levensstijl is mijn liefde voor chocola en de balans daarin. Ik hoop het boek mindgym te winnen omdat ik bezig met leren hoe ik positief kan denken aangezien negativiteit al voldoende aanwezig is, en daar kan ik best wat hulp bij gebruiken 🙂

• San schreef:

Hoi BoostYourHealth-dames!
    Ik struggle vooral met dat het hele ‘levensstijlproces’ me niet snel genoeg gaat…Ik probeer aan te komen en dat is echt heel lastig en gaat niet altijd van een leien dakje 😉 Het lijkt me superleuk om het boek te winnen.

• p.c Bleeker schreef:

Weer even diep in jezelf graven….. mijn dagelijkse struggle is toch overwegend ★ ongeduld ★ te lang wachten bij de kassa, wachten op het schoolplein, reacties die uitblijven…. kilo’s die er niet snel genoeg afvliegen, dit brengt ook onrust mee want zen ben ik op die momenten totaal niet! En dan is een Mars toch best een fijne troost, eennhandje chocopinda’s trouwens ook 😉 Discipline hè, moeilijk.

• Laura g schreef:

Hoihoi!
    Ik vind het super interessant om gezond en goed te leven. Ik denk dat dit boek goed ter ondersteuning gebruikt kan worden voor een goede leefstijl! Er zijn altijd punten waar ik mijn leefstijl kan verbeteren, dus dat het boek mindgym zou ideaal zijn voor mij 🙂

• Carola schreef:

Mijn struggle is het niet voldoende luisteren naar lichaamssignalen.

• Anita H. schreef:

Nou… er zijn meerdere struggles. Te weinig slaap (lees: te laat naar bed) is er een van. En op het laatste moment bedenken dat ik moet / wil eten, waardoor ik niet genoeg tijd neem om voor een gezonde maaltijd te zorgen.

• Elise schreef:

Ik heb vooral moeite met portiecontrole, met name in het weekend. Doordeweeks kan ik me goed inhouden, maar als ik dan in het weekend iets lekkers neem gaan alle remmen los. Dit heeft denk ik voor een groot deel te maken met het feit dat ik slecht de signalen van mijn lichaam oppik – als ik zou beseffen dat ik echt genoeg heb gehad, zou het vast een stuk makkelijker zijn om niet nóg een paaseitje/toastje/borrelnootje in mijn giecheltje te schuiven…

• AnnaB schreef:

Mijn struggles zijn dat ik door drukte,werk gezin,huishouden etc vaak het sporten over sla
    en teveel snacks,snoep en tussendoortjes eet als ik moe ben

• Mandy Dee schreef:

Mijn struggles op het moment van mij, zijn mijn onzekerheden en grenzen en hoop met dit boek daar wat meer inzicht over te krijgen en mezelf daar in te trainen.

• Charina Jongejan schreef:

Ik heb meerdere struggles met mijn zelfzorg. Ik wil beter voor mezelf gaan zorgen. Mijn zelfbeeld is niet zoals het hoort te zijn. Ik heb diabetes en vaak verwaarloos ik het nog, ik eet vaak ongezonde dingen omdat het makkelijker is en zou meer structuur willen in mijn leven. Wel merk ik dat dit echt een probleem blijft hoe vaak ik ook probeer er iets aan te doen. Ik ga met veel vermoeidheid door het leven en zou hier echt een oplossing voor willen vinden, alleen weet ik niet hoe ik dit patroon moet doorbreken.

• Sjier schreef:

Wauw, mijn struggle..heb je even? nee, ik ga het in het kort proberen te omschrijven. Na best lang te hebben genoten van healthy lifestyle viel ik door spanning/stress terug in de vicieuze cirkel waar ik nu alweer te lang inzit! Ik heb nu geen spanning/stress maar op één of andere manier is mijn lijf eraan gewend geraakt om zich aan te spannen wat resulteert in bijna wekelijks hoofdpijn. Ik begin altijd weer goed, maak een goede planning (food/sport) en voel me fit en vitaal. Dan komt die hoofdpijn waardoor ik me weer verslagen voel, medelijden krijg met mezelf en me vol ga gooien met troep (veel suikerrijk en vet eten). Dan wordt het natuurlijk nóg erger (whehe ik ben zo dik en waarom doe ik dit?!) en uiteindelijk wordt het weer maandag en begin ik weer opnieuw… Pfff ik denk dat dit boek mij hier best eens mee kan helpen 🙂

• Sarah schreef:

Mijn struggle is dat ik van mezelf wil leren houden. Ik ben enorm onzeker over mijzelf en over mijzelf in relatie met anderen waardoor dit weer meerdere problemen mee brengt. Één van de belangrijkste dingen is dat ik moet leren wat ik voel, ik heb geen idee hoe ik dit moet doen en zou graag dit boek hebben om mij hierbij te helpen. Ik denk dat dit boek mij erg kan ondersteunen bij mijn therapie en mijn vooruitgang. Ik wil dus leren een betere structuur te krijgen, leren bij mijn gevoel stil te staan en te ervaren, en een beter zelfbeeld te krijgen omdat mijn zelfbeeld compleet verknipt is. Dit belemmerd mij enorm in t dagelijkse leven en daarom denk ik dat dit boek mij enorm zou helpen! Ik zou heel graag met dit boek aan de slag gaan om die dingen te leren.

• Sebastiaan schreef:

Ik zou graag wat meer spiertoning willen, nu houdt dat in vetpercentage verlagen, maar toch krijg ik het maar moeilijk voor elkaar.. aan de ene kant sport ik best veel 5x crossfit per week, maar aan de andere kant is dat ook zo’n beetje de enige beweging die ik krijg gezien mijn 40uur zittend werk plus mijn lichamelijke handicap. Deze combinatie maakt het voor mjj lastig om een goed uitgebalanceerd voedingspatroon te krijgen voor mijn doel.

• Joyce schreef:

Eerlijk gezegd zou ik graag dit boek willen hebben om cadeau te geven aan een vriendinnetje. We werken veel samen en ze zit op dit moment tegen een burn out aan. Moeite om de drukte uit haar hoofd te krijgen, nee te zeggen tegen anderen en tijd vrij te maken voor zichzelf. In mijn ogen verdient ze het om zelfverzekerd te genieten van het leven, maar op dit moment wil dit even niet zo. Uiteraard weet ze niet dat ik dit schrijf dus houden we dat maar zo Haha. Ze is bijna jarig dus wie weet kan ik het haar cadeau geven. Zelf ben ik ook geïnteresseerd in het boek, wie worstelt er nou nooit met juiste balansen vinden en spanningen?

• Hanneke schreef:

Ik houd een gezonde levensstijl vaak een jaartje vol en dan verval ik weer in mijn oude slechte eetgewoonten. En daarom zou dit boek geweldig en zeer toepasselijk voor mij zijn, zodat ik eens en voor altijd een gezonde levensstijl kan vasthouden en ook mijn gewicht.

• Sharon schreef:

Een van mijn struggels is dat ik over mijn grenzen ga waardoor ik lichamelijke ongemakken krijg. Ik moet leren om beter naar de signalen van mijn lichaam te luisteren. Ik hoop dat ik met behulp van dit boek gedragsverandering teweeg kan brengen waardoor ik in balans raak.

• Serena van Dam schreef:

Ik zou dit boek graag willen winnen, omdat ik sinds Oktober al enorm in gevecht zit met mezelf en daar elke keer weer in terug val.
    Heb problemen met mijn emoties en die worden weer in de war geschopt door mijn negatieve zelfbeeld en al sport ik nu 4 a 5 x in de week, qua gevoel helpt het niks.