FOOD: Eiwitten voor sporters

Als we de media moet geloven zijn eiwitten de belangrijkste voedingsstoffen voor sporters. In de reclame voor kwark vliegen Dafne Schippers en Epke Zonderland voorbij en je kan Facebook niet openen of de advertentie voor perfecte eiwitshake komt voorbij. Volgens het Voedingscentrum heeft de gemiddelde Nederlander ongeveer 0,8 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht nodig, het lichaam van een fanatieke sporter vraagt om ongeveer 1,2 gram per kilo.

Maar wat zijn die eiwitten nou precies? En wat is het verschil tussen proteïnes, aminozuren en eiwitten? Eiwitten of proteïnes zijn de bouwstoffen voor ons lichaam. Onze spieren bestaan uit eiwitten, maar ook onze huid, haren en hart worden opgebouwd uit eiwitten. Zoals je zal begrijpen ziet het eiwit voor het hart een heel anders uit dan de eiwit die nodig is voor onze spieren. Gelukkig is ons lichaam zo gemaakt dat het ieder soort eiwit kan opbouwen uit aminozuren.

In totaal zijn er 20 aminozuren, waarmee het lichaam oneindig verschillende soorten eiwitten kan maken. Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse taal; De aminozuren staan voor de letters van het alfabet, de eiwitten zijn de vele woorden die de taal rijk is.

Ook de eiwitten in ons voedsel bestaan uit deze aminozuren. Zodra de verteerde eiwitten in onze lever komen, breekt het de eiwitten af tot aminozuren en bouwt het vervolgens weer op tot het eiwit wat gebruikt wordt voor spierweefsel of haarcellen.

In principe halen mensen genoeg eiwitten uit gezonde en gevarieerde voeding, maar als sporter kan het verstandig zijn om na een intense inspanning een Eiwitshake of een flink glas magere chocomelk te drinken. De eiwitten in de shake en de chocomelk bevatten de juiste aminozuren om het spierweefseleiwit op te bouwen en de drankjes bevatten bovendien genoeg koolhydraten om de verbrande reserves weer aan te vullen.

Maar pas wel op; Hoe goed hetsteleiwitten of reservekoolhydraten ook zijn, een glas chocomelk of eiwitshake bevat gemiddeld 220 kcal. Sport je omdat je graag wil afvallen, zul je dus meer dan 220 kcal moeten verbranden om een negatieve energiebalans te creëren en daardoor uiteindelijk resultaat te zien. In dat geval kan je jezelf misschien wel afvragen of een hersteldrank wel nodig is?

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *