HEALTH: 5 Tips voor darmproblemen met warm weer

Zodra er een hittegolf uitbreekt, je ondanks het vele smeren verbrand bent en je lichaam beter reageert op water drinken dan op voeding, dan kan dit vervelende klachten geven zoals diarree, opstopping en krampen. Wij geven jouw 5 praktische tips om deze vervelende klachten te verminderen of te stoppen.

De basis
Heel veel water drinken (ijskoud of met ijsklontjes kan weer krampen veroorzaken) met warm weer is een must, je drinkt al snel te weinig dus houd dit goed bij. Zo voorkom je obstipatie of krampen. Daarnaast is het belangrijk om hygiƫnisch eten klaar te maken en te nuttigen. Houd je keuken goed schoon en eet geen risico producten zoals filet American, hete pepers, hete kruiden, en zorg dat het vlees van de barbecue goed gaar is om voedselvergiftiging te voorkomen. Sommige mensen zijn ook heel gevoelig voor zuivelproducten met warm weer, dus ook dit kan klachten veroorzaken.

Pas deze handige tips toe en ervaar de voordelen om te genieten van warm weer zonder buikpijn:

Goed kauwen
Goed kauwen is belangrijk voor de stofwisseling en zorgt ervoor dat alles goed verwerkt wordt en je het voedsel dus beter verteert. Probeer het eens uit en kijk of het helpt!

Probiotica en Biogarde
Probiotica en Biogarde yoghurt kunnen jouw darmen herstellen en ervoor zorgen dat het daarbinnen iets rustiger wordt en je darmen dus niet constant van slag zijn door de hitte. Let op! andere zuivelproducten kunnen er weer voor zorgen dat het onrustig wordt, dus wellicht dat probiotica de beste optie is!

Eet voldoende vezels
Vezels stimuleren je darmen op gezonde wijze en zorgen ervoor dat je ontlasting makkelijker je lichaam verlaat. Haal deze uit fruit, volle volkoren/spelt/zuurdesem producten, zilvervliesrijst/zoete aardappels en bonen en peulvruchten. Mocht je daarnaast de natuur nog wat meer willen helpen, dan kun je lijnzaad of psylliumvezels toevoegen aan je maaltijd of oplossen in een glas water en dan snel leegdrinken.

Vermijd stress (situaties)
Stress kan je darmen behoorlijk in de war schoppen, probeer daarom naast gezond eten en bewegen ook voldoende te ontspannen.

Vermijd slechte suikers, e-nummers en verzadigde vetten uit slecht voedsel
Natuurlijk weten we allemaal wel wat slecht eten is, maar als je weinig energie hebt, veel stress en darmproblemen (met heet weer) dan val je vaak weer terug in je oude patroon om te overleven, want suiker houd je wakker! Tenminste voor heel even dan šŸ˜‰
Eet daarom zo gezond en natuurlijk mogelijk, dan verwerkt je lichaam de voedingsstoffen goed en krijg je geen problemen met je ontlasting en kun je vrolijk de zomer door!

Mocht jij nog een goede tip weten, deel deze gerust hieronder met ons!

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *