HEALTH: Heb jij een gezonde bloeddruk?

Het is één van de meest voorkomende aandoeningen maar tegelijkertijd kan je er jarenlang mee rondlopen zonder dat je iets merkt. De schatting is dat ongeveer 30% van de Nederlanders er aan lijdt. Het risico op een hartaanval of beroerte is groter; maar liefst een kwart van alle hartaanvallen en een derde van alle beroertes wordt hierdoor veroorzaakt. We hebben het hier over hoge bloeddruk. Een echte sluipmoordenaar!

Wat is nu precies hoge bloeddruk?

Bij het meten van je bloeddruk worden 2 waarden gemeten: de bovendruk en de onderdruk. De bovendruk (ook wel systolische druk genoemd) geeft de kracht aan waarmee je hart het bloed de bloedvaten inpompt. De onderdruk (ook wel diastolische druk genoemd) geeft aan hoe groot de druk in de bloedvaten is als het hart zich ontspant en weer met bloed valt (dus tussen 2 hartslagen in).

Dat deze bloeddrukken in waarde schommelen als je je inspant, is normaal. Maar als ze in rust ook te hoog zijn, is er iets mis. Een hoge bovendruk zorgt voor complicaties in de grote bloedvaten die alle onderdelen van je lichaam van zuurstof en voedingsstoffen voorzien. Een hoge onderdruk geeft problemen in de kleine bloedvaten die ervoor zorgen dat je bloed zuurstof kan opnemen.

Wat merk je als een hoge bloeddruk hebt?

Zoals hierboven als beschreven. Je merkt het niet (eigen ervaring). Laat daarom af en toe je bloeddruk meten bij de huisarts of bijvoorbeeld op de sportschool. Een hoge bloeddruk ontstaat langzaam maar zelfs zonder dat je klachten hebt, kan het schade aanrichten omdat de “binnenbekleding” van de bloedvaten flink kan worden aangetast. Soms hebben mensen last van een plotselinge stijging. Je hebt dan wel direct klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen en spontane neusbloedingen.

Is een hoge bloeddruk gevaarlijk?

Ja, want op termijn kan hoge bloeddruk schade aanrichten aan je hart, hersenen, nieren, ogen en/of slagaders. Je kunt dan bijv. een hartinfarct, een beroerte of nierfunctiestoornissen krijgen.

Wat zijn goede bloeddrukwaarden?

Een optimale bloeddruk is 120 voor de systolische druk en 80 voor de diastolische: 120/80, spreek uit als: 120 over 80. Bij een hoge bloeddruk zijn deze waarden hoger dan 140/90. Bij ouderen ligt de waarde van de bovendruk boven de 160 en voor de onderdruk op 90.

Hoe kom ik aan een hoge bloeddruk?

In 5% van de gevallen is een ziekte de oorzaak (bijvoorbeeld nieraandoeningen). Vaak voorkomend is hoge bloeddruk die veroorzaakt wordt door een erfelijke factoren of een te grote hoeveelheid bloeddrukverhogende stoffen.

Daarnaast kan ook je eet- en leefpatroon een oorzaak zijn: te veel eten, te zout eten en te vet eten kunnen hoge bloeddruk veroorzaken evenals een te hoog cholesterolgehalte, overgewicht, roken, stress, te veel alcohol en diabetes.

Medicijnen voor hoge bloeddruk

Er zijn heel veel soorten medicijnen die een hoge bloeddruk helpen bestrijden. Denk aan plastabletten (verminderen de weerstand in de bloedvaten), ACE-remmers, Angiotensine2-remmers, calciumantagonisten of alfablokkers (verwijden allen de bloedvaten). Daarnaast zijn er nog betablokkers die de hartfrequentie en de pompkracht van het hart verminderen. 

Alle medicijnen hebben bijwerkingen en het kan soms een tijd duren voordat je hét medicijn of de juiste combi hebt die voor jou werkt.

Kan ik zelf wat doen aan mijn bloeddruk?

Ja, heel veel! Veranderingen in je leefstijl kunnen een enorm verschil uitmaken en kunnen soms zelfs ervoor zorgen dat je (deels) kunt stoppen met je medicijnen. 

Ik wil graag mijn eigen ervaring met je delen: door minder stress vanwege een andere baan nu ruim 3 jaar geleden in combinatie met dagelijks op de fiets naar het werk en beter op mijn voeding letten, kon ik kort daarna mijn medicatie afbouwen. Ik slikte ruim 4 jaar lang dagelijks 3 verschillende soorten bloeddrukmedicijnen. Mijn bloeddruk is nu bijna altijd normaal en soms licht verhoogd. Ik blijf regelmatig meten, heb zelf een professionele bloeddrukmeter aangeschaft en heb in mijn vorige job geleerd hoe je goed kunt meten.

Dus:

– stop met roken als je rookt

– ga (meer) bewegen

– let op je voeding (kies de juiste vetten: Omega-3 vetzuren zijn goed; o.a. in lijnzaad, walnoten, vette vis)

– eet zo weinig mogelijk zout

– eet veel groente en fruit

– drink weinig/geen alcohol)

– zorg dat je een gezond gewicht hebt.

Geestelijk in balans zijn, kan ook helpen de bloeddruk te verlagen; kijk eens naar een cursus of een boek over Mindfulness. Ook online bijvoorbeeld via YouTube is er veel te vinden.

Ik volgde een paar jaar geleden een 8-weekse mindfulness training en pluk daar nog steeds de vruchten van. Ik kan beter met stress omgaan en pak vaker een moment voor mezelf. Yoga en wandelen zijn ook goede keuzes om je stress kwijt te raken en te ontspannen.

Tenslotte…

  • Co-enzym Q10 ondersteunt het hart.
  • Chocola met meer dan 70% cacao kan ook helpen voor een lagere bloeddruk. 25 gram per dag is al voldoende.
  • Knoflook verlaagt de bloeddruk en verbetert de bloedsomloop.
  • Groene thee helpt ook de bloeddruk te verlagen en is bovendien een prima antioxidant.
  • Kalium is belangrijk bij een hoge bloeddruk. Eet daarom voldoende producten met kalium (ADH voor volwassenen is 3100-3500 mg/dag volgens de richtlijnen van de Europese Commissie. Kalium vind je o.a. in: aardappelen, linzen, spinazie, rauwe tomaten, bananen, peren, halfvolle melk, sinaasappelsap, runderrosbief en zalm.
  • Magnesium helpt in de meeste gevallen ook om de bloeddruk te verlagen.
  • Een tekort aan de vitamines C enD kan de kans op hoge bloeddruk verhogen.
  • Laat je altijd adviseren/begeleiden door je (huis)arts of gezondheidsprofessional.

 Heb jij weleens last (gehad) van een hoge bloeddruk?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *