HEALTH: Met een glaasje wijn, blijft diëten toch nog fijn!

Terwijl de titel van dit artikel je niet moet aanmoedigen om dit weekend flink wat flessen open te trekken, wil ik toch wel even stilstaan bij de negatieve wolk die vaak over alcohol heen hangt, vooral tijdens een dieet. Verschillende zoete alcoholische drankjes bevatten soms ook wel een flink aantal calorieën, maar er zijn ook alternatieven natuurlijk die prima in een gebalanceerd dieet zouden kunnen passen. Het is namelijk niet altijd zo dat het de drankjes zelf zijn die onze vetverbranding om zeep helpen, maar ons gedrag eromheen.

 Het proces begint bij ons eerste glaasje, waarna alcohol omgezet in ons bloed terechtkomt in de vorm van acetaat. Dit acetaat zorgt ervoor dat onze vetverbranding wordt geremd, waardoor ons lichaam de aanwezige vetzuren in ons bloed opslaat. Dit is de reden waarom we alcohol zien als de dikmaker, terwijl we het proces met wat manipulatie meer in ons voordeel zouden kunnen laten werken.

Acetaat wordt in ons lichaam heel moeilijk omgezet in vet. Slechts 5% van de alcohol wordt namelijk opgeslagen als vetten. Waarbij ook nog eens gesteld kan worden dat alcohol zelf helemaal geen vetten en heel weinig koolhydraten bevat. Dit komt er dus op neer dat je het dikmakend effect van alcohol tegen kunt gaan, door op de dagen dat je drinkt zo min mogelijk vetten te eten.

Zo wordt je dus niet dik door het drinken van alcohol, al moet je wel rekening houden met de calorieën, maar door het proces waarin je lichaam meer vet opslaat dan normaal. Dit is dan ook precies het punt waar iedereen de mist ingaat, omdat er juist bij de borrel vaak meer vette hapjes worden genuttigd. Denk aan bitterballen, mini frikadellen, kaassoufflés, borrelnootjes, etc. Om maar niet te spreken bij de sausjes die erbij worden geserveerd!

  • Eet daarom zo min mogelijk vetten op de dag dat je gaat drinken. Doordat er zit dan zo min mogelijk vetzuren bevinden in je bloed, heeft het lichaam ook bijna niets om op te slaan.
  • Daarnaast kan je ook minder eten op de dag dat je drinkt, zodat je niet ver boven je dagelijkse caloriebehoefte komt.
  • Hoewel in wijn, champagne en wodka lager zijn in calorieën, moet je toch wel rekening houden met de extra calorieën die je op een avond binnenkrijgt. Vermijd dan ook liever sterkere drank, omdat deze veel meer suikers bevatten.
  • Eet een koolhydraat- en proteïnerijke maaltijd voordat je gaat drinken. Terwijl je lichaam namelijk de proteïnen en vezels langzaam aan het afbreken is, duurt het ook langer voordat de alcohol wordt afgebroken en in je bloed terechtkomt.
  • Laat de vette snacks staan en ga voor meer vullende en proteïnerijke hapjes. Doordat alcohol je eetlust opwekt en je zelfcontrole vermindert kan je na het drinken in een hongerige bui terechtkomen, waarin je dieet je op dat moment gestolen kan worden. Toch is het juist ook na het drinken mogelijk om de “schade” zo beperkt mogelijk te houden, door de vette hapjes te laten staan.

Zo is het dus prima mogelijk om zo af en toe te genieten van een glaasje wijn, zonder dat het dramatische gevolgen heeft voor je vetverbanding. Samen een drankje doen is namelijk vaak heel gezellig en het zou jammer zijn als we hier niet meer van zouden kunnen genieten. Het volhouden van een gezond en gebalanceerd dieet is dan ook veel gemakkelijker als we niet bepaalde soorten voedingsmiddelen of drankjes bestempelen als slecht en compleet proberen uit te sluiten in ons dieet. Als we het effect ervan begrijpen, kunnen we af en toe ons lichaam wel slimmer af zijn, toch? 😉

Plan jij ook de dagen waarop je gaat drinken van tevoren in? Of vind je het lastig om tijdens het drinken van snacks af te blijven? Laat me hieronder in de reacties weten hoe jij denkt over het drinken tijdens een dieet!

*Dit artikel is geschreven met behulp van het boek “Killerbody” van Fajah Lourens

Receive Updates

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *