HEALTH: HELP! Ik moet (veel) afvallen

Het weten dat je wat aan je gewicht moet doen, is wat anders dan het ook daadwerkelijk doen. De drempel om ook echt van start te gaan met een nieuwe levensstijl is naarmate je zwaarder en zwaarder wordt steeds lastiger. Klinkt gek he ….. want je zou juist denken dat als je behoorlijk aan de maat bent je er juist volle bak voor zou willen gaan. Hoe komt dat nou precies? En wat kun je er aan doen om in de juiste flow te komen? Ik geef je graag wat tips, dus lees snel verder!

Wanneer je vijf, tien of vijftien kilo wilt afvallen is dit een hoeveelheid dat nog is te overzien. Maar zodra het gaat om dertig + kilo’s word het een ander verhaal. Ik merkte daarin echt verschil. Hoe meer ik woog hoe minder zin ik had om te proberen af te vallen. Ik beruste mij na poging 100 tot afvallen en weer terugvallen in het feit dat ik dan maar gewoon dik zou blijven. Door de vele jaren van jojoën en uiteindelijk door de hulp van een Gastric Bypass 60 kilo af te vallen heb ik best wat handige, hele simpele tips verzameld die je kunnen helpen bij de volgende stap. En dat is de stap om aan jezelf te werken en nogmaals te gaan knallen.

  1. Om te beginnen is het heel erg belangrijk om te weten wat je eet. Vaak denk je te weten waar je problemen liggen maar als je het inzichtelijk maakt wordt het echt zichtbaar. Schrijf 1 week lang op wat je gedurende de dag eet. Begin bij het moment dat je opstaat. schrijf op wat je drink en eet en vermeld daar de tijden en hoeveelheden bij. Belangrijk is wel dat je eerlijk bent. Dit is voor een later moment alleen maar handig. Soms kom je er na een week achter dat je te weinig eet, of geen regelmaat hebt met voeding. Veel te weinig drinkt of op bepaalde tijden enorm snaaigedrag vertoond. Met deze informatie kan je vervolgens weer een planning maken.
  2. Maak het gewichtsverlies overzichtelijk. Dertig kilo klinkt als een mega hoog aantal. Maar 6 x 5 kilo klinkt al beter. Maak de doelen kleiner, dan heb je steeds weer een kleine overwinning te pakken.
  3. Zorg dat je jezelf beloond bij iedere behaald doel. Dit kan met iets kleins zijn, bijvoorbeeld die ene lipstick die je al lang wilde hebben, of dat truitje wat je al 2 weken in de etalage hebt zien hangen. Wat dacht je van een fijne pedicure, of even je wenkbrauwen mooi laten doen. Verwen jezelf, want dat verdien je!
  4. Een heel belangrijk punt is dat een “dieet” nooit als een “dieet” mag voelen. Zie het als een levensstijlverandering en ga af van de gedachte dat je nooit meer wat lekkers mag eten. Nooit meer wat lekkers is voor helemaal niemand vol te houden. Als je jezelf altijd alles ontzegd komt er een moment dat je helemaal volledig los gaat en je je vervolgens schuldig voelt. En een schuldgevoel eindigd 9 van de 10 keer in een terugval en het opgeven van je nieuwe gezondere lifestyle. Ik ben voor het 80/20 principe. 80 % van de tijd gezond en healthy en zo veel mogelijk gezonde keuzes maken. De overige 20 % plaats ik op 1 dag van de week. Dat kan een dag zijn waar je gezellig op pad gaat met je gezin, of lekker tijd voor jezelf maakt. Zo heb ik jaren terug al zondige zondag in het leven geroepen. Op deze zondag ga ik altijd gezellig in mijn eentje, en soms met een vriendin gezellig in de stad koffie drinken met wat lekkers erbij. Kom ik later die dag nog een verse stroopwafelkraam tegen, dan mag ik die stroopwafel. En zegt mijn moeder ‘s-avonds bij het eten dat ze frietjes heeft, dan doe ik er gewoon nog een klodder mayonaise bij. Als je een zondige dag in het leven roept, dan is het veel en veel makkelijker om de rest van de week goed en gezond bezig te zijn en kun je uitkijken naar die ene dag! HEAVEN!
  5. Vaak vertellen we niet tegen mensen in onze omgeving dat wij bezig zijn met een verandering in ons leven. Maar in dit geval kan het handig zijn. Vertel tegen je vrienden en familie dat je gezonder wilt zijn, zij kunnen je motiveren door te gaan en goede keuzes te maken op moment dat je eventjes zwak bent. Laat hen je cheerleader zijn! Het is fijn te weten niet alleen te staan en soms zie je zelfs dat je op deze manier mensen in je omgeving motiveert en dat ze uiteindelijk mee gaan doen met hetgeen waar jij mee bezig bent.
  6. En als aller laatste punt, geef niet op. Het geeft niet als je een dag een terugval hebt. Dat betekent dat je menselijk bent. Een terugval betekent niet dat al het harde werk wat je daarvoor gedaan hebt voor niets is geweest. Zeg tegen jezelf “dit had ik nodig, en morgen is er weer een frisse nieuwe dag, ik kan dit!”

Natuurlijk zijn dit mijn persoonlijke tips voor jullie, maar wellicht hebben jullie ook nog handige handvatten voor elkaar. Zo ja?? laat ze dan hieronder achter in een reactie!

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *