HEALTH: Hoeveel vitamine E heb je nodig voor een optimale gezondheid?

Steeds vaker is vitamine E te vinden in body- en gezicht crèmes. Verder hoor of lees je er niet veel over. Maar vitamine E heeft je lichaam erg veel te bieden. Het is niet alleen goed voor je huid maar ook voor je ogen, hart en weerstand. Hoeveel vitamine E heb je nodig en in welke voedingsmiddelen vind je deze vitamine?

Gezondheidsvoordelen van vitamine E

Als antioxidant beschermt vitamine E onze cellen voor schade door vrije radicalen. Op deze manier ondersteunt de vitamine ons immuunsysteem en helpt het gezondheidsproblemen te voorkomen. Daarnaast heeft vitamine E de volgende voordelen voor onze gezondheid:

  • Ondersteunt de gezondheid van het hart: vitamine E kan het cholesterol helpen verlagen en ongewenste bloedstolling voorkomen. Dat is goed voor je hart.
  • Goed voor de ogen: vitamine E kan de ontwikkeling van staar tegengaan en de ontwikkeling van netvliesveroudering vertragen.
  • Houd de huid soepel: vitamine E kan je huid beschermen tegen vroegtijdige veroudering. Zo behoudt de huid haar elasticiteit.
  • Goed voor de hersenen: de ontstekingsremmende eigenschappen van vitamine E bevorderen de hersenfunctie en gaan geheugenverlies tegen.

Vitamine E stimuleert ook de haargroei en is goed voor spierkracht en de algehele groei en ontwikkeling. Hoeveel vitamine E moet je innemen voor een optimale gezondheid?

Aanbevolen hoeveelheid vitamine E

De aanbevolen dagelijks hoeveelheid vitamine E is voor mannen 10 milligram en voor vrouwen 8 milligram.

Bronnen van vitamine E

Ons lichaam kan vitamine E niet zelf aanmaken. Daarom is het belangrijk om voldoende voeding te eten met vitamine E. Veel groenten, fruit, noten, zaden en oliën zijn rijk aan vitamine E.

Fruit met veel vitamine E:

  • Avocado
  • Mango
  • Bramen
  • Kiwi

Groenten met veel vitamine E:

  • Raapgroen
  • Bietengroen
  • Pompoen
  • Broccoli
  • Mosterdblad

Noten en zaden met veel vitamine E:

  • Zonnebloemzaden
  • Amandelen
  • Hazelnoten
  • Pijnboompitten
  • Pinda’s

Olie met veel vitamine E:

  • Tarwekiemolie
  • Zonnebloemolie
  • Amandelolie
  • Katoenzaadolie
  • Saffloerolie

Deze en andere voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je voldoende vitamine E binnenkrijgt. Als je eet volgens een onbewerkt en koolhydraatarm eetpatroon krijg je dus gemakkelijk voldoende vitamine E binnen. Eet je veel bewerkte voeding en weinig groente en fruit? Dan kan het lastig zijn om voldoende van de vitamine binnen te krijgen.  De vitamine is ook verkrijgbaar als supplement bij een ernstig vitamine E-tekort, maar dit kun je het beste alleen onder begeleiding van een arts innemen. Een teveel aan vitamine E door de hoge doses in supplementen kan namelijk voor bloedingen zorgen.

Vitamine E-tekort

Een vitamine E-tekort komt niet veel voor bij gezonde mensen. Het is ook moeilijk om te zeggen of je een tekort hebt, omdat er geen duidelijke signalen zijn. Toch kun je bij een vitamine E-kort vatbaarder zijn voor bepaalde ziekten, zoals de ziekte van Crohn. Het is dus belangrijk om je lichaam van voldoende vitamine te voorzien.

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *