HEALTH: Last van een herfstdip? Zo kom je eruit!

Je kent het wel, de blaadjes vallen, het wordt weer sneller donkerder en het regent vaak. Het is HERFST, en ondanks dat je dit ook als een mooi seizoen kunt zien, zijn er veel mensen die last hebben van de herfstdip! Het is ook niet zo gek als je bedenkt dat je net uit een fijne zomerperiode komt en het weer nu ineens omslaat, de dagen een stuk donkerder zijn en je in de avond dus niet meer gezellig buiten kunt zitten.

Gelukkig hebben wij 10 tips om de herfst door te komen en je wat minder somber te voelen:

  1. Zorg voor voldoende licht, dus ga veel naar buiten en maak er het beste van. Door (zon)licht krijg je vitamine D en dat zorgt weer voor een betere stemming. Dus ga erop uit en lekker het bos in! Daarnaast is het handig om ook vitamine D te slikken, want bijna iedereen komt deze vitamine tekort in de winterperiode.
  2. Weg met suikers, ze vreten energie en je komt dan in deze periode helemaal niet meer vooruit. Mijd dus suiker in de thee, eet geen chocola (tenzij heel pure chocola, liefst raw), geen pakjes en zakjes en ook wit brood is funest voor de energie. Het is lastig, maar je voelt je snel een stuk beter! Lees hier wat suiker met je gezondheid doet.
  3. Blijf in beweging! Het is belangrijk om ook in deze periode te sporten, zo maak je je hoofd even leeg en zorg je voor een optimale conditie. Al lukt het je niet om alleen te gaan zorg dan voor een sportmaatje of dat iemand je een schop onder je kont geeft (figuurlijk) zodat je toch zelf gaat.
    Let’s go!
  4. Het is belangrijk om regelmaat te hebben en een vaste structuur/planning te hebben. Vooral mensen die door omstandigheden thuis zitten moeten ervoor zorgen dat ze een planning maken om de dag door te komen. Zo voorkom je dat je herfstdip straks een depressie wordt en je alleen nog maar in bed wilt liggen.
  5. Huis opgeruimd? Je hoort het mensen wel vaker zeggen dat als je huis opgeruimd is dat je hoofd ook opgeruimd is en zo werkt het echt. Probeer het maar eens, het geeft je ook nieuwe energie!
  6. Wees lief voor jezelf en neem bijv. een heerlijk bad en gebruik je favoriete verzorgingsproducten of kijk een leuke film met een heerlijke kop verse thee of ga een romantisch weekend weg met je geliefde of lees een goed boek.
  7. Maak je eigen succes boekje en schrijf daarin de dingen die je goed gedaan hebt iedere dag of dat iemand bijvoorbeeld een compliment maakte. Jouw overwinningen, goede eigenschappen en krachten. We hebben namelijk vaak de neiging om in een boekje alleen maar vervelende of verdrietige dingen te schrijven, maar vergeten soms juist de leuke en goede dingen!
  8. Maak een heerlijk “healthy homemade dinner” voor je geliefde, een goede vriend(in) of je gezin en wedden dat je net zoveel geniet als hun van jouw maaltijd genieten 😉
  9. Soms hebben mensen meer licht nodig dan dat ze krijgen van de buitenlucht en daarom zou ik deze mensen adviseren om eens wat vaker naar buiten te gaan en in de uiterste gevallen zou ik navragen of je in aanmerking komt voor lichttherapie. Sommige mensen met een ernstige herst(winter)dip hebben hier heel veel baat bij.
  10. Zorg dat je voldoende nachtrust hebt, het is voor je huid, imuumsysteem en humeur goed om minimaal 8 uur per nacht te slapen. Zeker voor alle moeders onder ons, wij moeten vaak de volgende ochtend weer vroeg uit de veren en dan is het heel fijn als je uitgerust bent. Ook kan voeding ervoor zorgen dat je beter slaapt!

Mocht je nog meer inspiratie nodig hebben, dan hebben we hieronder nog een aantal tips om vrolijk de herfst door te komen 😉 

48818b47d6095429536bf99c47fb5d70

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *