HEALTH: Te licht voor je lengte? Zo kom je op een gezonde manier aan!

Maak je je zorgen over je gewicht en wil je weten of je moet aankomen? Weet je bovendien niet hoe je op een veilige en prettige manier een paar pondjes erbij krijgt zonder je vol te stoppen met ongezonde snacks? Met gezond eten kun je behoorlijk wat aan je gewicht doen. Ook is hulp van een arts gewenst als je je echt zorgen maakt en op een gezond gewicht wilt komen. Wat je precies moet doen? Lees het hier!

Je maakt je zorgen over je gewicht en wilt weten of je genoeg weegt. Dan heb je niet zoveel aan de tabellen bij de dokter die laten zien of je gewicht in lijn is met je lengte. Deze gaan namelijk uit van een grof gemiddelde. Ze zeggen dus niets over jouw persoonlijke gewicht en of dat gezond voor je is.

Helpt de BMI om te bepalen of ik ondergewicht heb?

De Body Mass Index (BMI), die meestal wordt gebruikt om te kijken of de verhouding tussen je lengte en gewicht gezond is, is ook geen goed hulpmiddel om erachter te komen of je gewicht gezond is. Het zegt namelijk niets over de manier waarop je spier- en vetmassa bijdraagt aan je totale gewicht. Een laag gewicht kan trouwens ook erfelijk zijn. Voel je je gezond, energiek en krachtig, dan is er helemaal geen reden om aan te komen.

Naar de huisarts

Als je denkt dat je te licht bent voor je lengte, kun je het beste even naar je huisarts gaan. Hij kan met verschillende metingen kijken hoe het er met je gezondheid voorstaat en of het erg is dat je gewicht aan de lage kant is. Samen kunnen jullie dan bepalen of het nodig is om aan te komen en  zo ja, hoe je dat het beste kunt doen. Omdat ondergewicht ook te maken kan hebben met een onderliggende ziekte, zoals een te snel werkende schildklier of coeliakie, is het ook verstandig om bij een laag gewicht altijd een arts te raadplegen.

Hoe kom ik veilig aan?

Je zou denken dat het helpt om alles te gaan eten wat je wil, inclusief ongezonde snacks. Toch is dat niet de meest efficiënte en veilige manier om aan te komen. Het beste kun je voedings- en calorierijke voedingsmiddelen eten, zoals eiwitten (kip, vis en eieren), gezonde vetten (zoals noten, avocado en olijfolie), groenten en volle granen.

Vaker eten

Het kan ook helpen om vaker op een dag te eten. Als je ondergewicht hebt, zit je waarschijnlijk al snel vol. Eet je vijf of zes keer per dag in plaats van drie keer, dan krijg je met meerdere kleinere porties op een dag toch voldoende voedingstoffen binnen om aan te komen. Je kunt dit zelfs uitbreiden tot zo’n acht keer per dag. Eet bijvoorbeeld om de 2 uur iets. Als je dit lastig vindt kan het helpen om een reminder op je mobiel te zetten. Na een tijdje ben je er aan gewend en gaat het automatisch.

Meer trainen

Het kan ook helpen meer te trainen, zodat je meer spieren opbouwt. Spieren wegen meer en dragen dus bij aan je gewicht. Ook zorgen ze ervoor dat je lichaam wat meer vorm krijgt. Als je veel gaat trainen zorg er dan voor dat je na elke intensieve training een goede eiwitshake neemt. Dit helpt je spieren herstellen en opbouwen en zorgt ervoor dat je gemakkelijk wat extra calorieën binnenkrijgt.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *