HEALTH: Waarom We Meer Eiwitrijke Voeding Moeten Eten

De laatste jaren gaat de aandacht vaak naar koolhydraten en vetten in relatie tot gezondheid en gewichtsverlies. We zouden minder geraffineerde koolhydraten moeten eten en meer vetten. Hoe waar dat ook is, hierdoor is wel een andere belangrijke nutriënt op de achtergrond geraakt. Ik heb het dan ook over eiwitten.

Een ander woord voor eiwit is ‘proteïne’, wat ‘eerste voedingsmiddel’ betekent. In dit artikel wil ik je uitleggen waarom we ook de focus moeten leggen op het eten van meer eiwitrijke voeding.

Waarom is eiwitrijke voeding belangrijk?

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en hebben veel belangrijke functies in jouw lijf. Na water, zijn eiwitten de meest voorkomende stof in het lichaam. Ze vormen je spieren, pezen, botten, organen en andere bindweefsels. Je lever en immuunsysteem kunnen niet zonder eiwitten functioneren. Ook allerlei belangrijke enzymen zijn gevormd uit eiwitten

Doordat eiwitten zoveel voorkomen in het lichaam, zijn ze betrokken bij belangrijke lichaamsfuncties zoals de bloedsuikerbalans, een goede slaap en de stemming. In nood kunnen eiwitten ook als brandstof worden ingezet, maar in normale omstandigheden zijn koolhydraten en vetten de eerste keus. Belangrijke hormonen zoals het schildklierhormoon en neurotransmitters zoals serotonine en dopamine worden uit ook eiwitten gemaakt.

Eten we wel genoeg eiwitten?

Zo’n 10.000 jaar geleden zijn we langzamerhand minder eiwitten gaan eten. De mensen van toen besloten niet meer telkens de verkassen, maar op dezelfde plek te blijven zitten. Dit konden zij zich veroorloven, omdat zij voedsel gingen verbouwen. Het tijdperk van de landbouw was geboren.

De landbouw zorgde voor meer eten, maar deed de kwaliteit van het voedingspatroon afnemen. Het eten van veel granen, was nou eenmaal iets nieuws voor het menselijk lichaam. Dit ging ten koste van de hoeveelheid dierlijk voedsel en dus ook de hoeveelheid eiwitten.

In de laatste 50 jaar zijn er nog meer veranderingen geweest. De landbouw is niet alleen groter geworden, maar ons huidige dieet bestaat voor een steeds groter deel uit voedsel wat is ontwikkeld in fabrieken. Ik heb het dan over pakjes, zakjes, kant-en-klaar maaltijden en fastfood.

Hieruit kunnen we concluderen dat de balans tussen de macro-nutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) volledig is verdwenen. Tegenwoordig bestaat uit westerse dieet voor nog maar zo’n 15 procent uit eiwitten, terwijl dat vroeger tussen 19%-35% was.

Wat is het grote voordeel van eiwitrijke voeding?

Eiwitrijke voeding zorgt voor het verzadigingsgevoel. Dit gevoel treedt op na het eten van veel eiwitten. Je zit vol en stopt letterlijk met eten. Het laat goed zien dat eiwitten een zeer belangrijke macro-nutriënt is. Pas als het lichaam voldoende eiwitten binnenkrijgt, zal stoppen met eten zo goed als automatisch gaan.

Bij koolhydraten en vetten gaat de verzadiging veel trager. Koolhydraten verzadigen nauwelijks. Ontbijt maar eens met drie broodjes met jam, chocoladepasta en hagelslag. Anderhalf uur later zal je weer trek krijgen en op zoek gaan naar eten.

Vetten verzadigen wel, maar een stuk trager dan eiwitten. Bovendien bevatten vetten meer dan 2 keer zo veel calorieën als koolhydraten en eiwitten. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want onbewerkte vetrijke voeding bevat vaak ook een hoge dosis eiwitten.

Hoeveel eiwitrijke voeding heb je nodig?

Eerder zei ik al dat de gemiddelde westerling te weinig eiwitten eet. Het algemene advies luidt dat je per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig hebt. Dat betekent dat iemand die 80 kilo weegt, zo’n 64 gram eiwit per dag hoort te eten. Hierdoor zou je voedingspatroon voor zo’n 10% uit eiwitten bestaan. Dat is erg weinig.

Of je nu gewicht wilt verliezen, meer spiermassa wilt kweken of wilt werken aan een betere gezondheid, een voedingspatroon waarmee je tussen de 20% en de 30% eiwitten eet, is het meest optimaal. Dit is immers ook de hoeveelheid die we duizenden jaren lang hebben gegeten.

Hoe belangrijk eiwitten ook zijn, is het in de meeste gevallen niet verstandig om meer dan 30% van je voedingspatroon te laten bestaan uit eiwitten. Denk erom dat het allemaal gaat om de juiste balans.

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *