MIND: Hoe mindfulness ben jij?

Mindfulness, een term die wij steeds vaker voorbij horen komen. Waar wij vroeger mindfulness nog een beetje zweverig vonden, omarmen wij het nu. Ikzelf leefde voorheen helemaal niet mindful, totdat ik een burn-out kreeg en met een psychosomatische fysiotherapeut aan de slag ging. Vanaf toen ben ik me bewust geworden van mindfulness leven en hoe mooi dit kan zijn. Wil je ook weten wat mindfulness nou precies is en hoe je dit kunt toepassen in je eigen leven, lees dan snel verder!

Wat is mindfulness nou precies? Ik kan het heel kort en ontzettend makkelijk uitleggen. Mindfulness staat voor bewust aanwezig zijn in het huidige moment. In het hier en nu. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier en nu plaatsvindt. Dat klinkt echt ontzettend makkelijk, maar dat is het helemaal niet.

In deze tijd gaat alles snel, moet alles efficiënter en beter. We eisen steeds meer van onszelf en de hoeveelheid prikkels is enorm toegenomen met de komst van tv, computer, mobiele telefoons en tablets. Door al deze prikkels en het feit dat we het gevoel hebben sneller en beter te moeten presteren ligt een burn-out tegenwoordig sneller op de loer. Mindfulness helpt je om weer even helemaal tot jezelf te komen en op een slimme manier om te gaan met stress. Mocht je het zelf heel lastig vinden om een mindfulness leven toe te passen in je eigen dagelijkse leven dan is het helemaal niet raar om daar hulp bij te vragen. Ik ben behandeld door een psychosomatische fysiotherapeut in Zoetermeer, maar gelukkig zijn er steeds meer praktijken binnen Nederland de ook de mindfulness trainingen aanbieden, zo ook Psycholoog Utrecht .

Er zijn al wel een aantal handige tips die ik jullie kan meegeven en die makkelijk toe te passen zijn in het dagelijks leven om meer in het hier en nu te komen, om mindfulness te zijn.

  1. Als je een lekkere wandeling gaat maken buiten zorg dan dat je geen telefoon mee hebt, of je telefoon op stil zet. Probeer echt eens even in je op te nemen waar je bent, wat je ziet en ruikt. Zonder afgeleid te worden van prikkels zoals je telefoon, waar je bijvoorbeeld weer even snel een foto mee wilt maken.
  2. Luister eens wat vaker naar de stem van je hart, en ja, ik besef me hoe zweverig dit klinkt. Stel jezelf open voor…jawel jezelf. Luister naar wat jij echt wilt, wat je echt gelukkig maakt. Ons verstand neemt ons leven soms net een beetje te vaak over, terwijl ons gevoel altijd de beste antwoorden heeft.
  3. Misschien wel het lastigste onderdeel van mindfulness is het niet oordelen. Niet direct ergens een label aan hangen. Niet direct iets als prettig of onprettig ervaren of iets goed of fout zien. Niet oordelen zorgt er namelijk voor dat acceptatie makkelijker wordt. Er zijn namelijk altijd wel vervelende situaties waar we niet direct iets aan kunnen doen. Het leren om niet te oordelen over je ervaringen geeft ruimte om ook weer nieuwe dingen te ervaren en te genieten van kleine dingen in het leven die wel fijn zijn en goed gaan, ondanks het feit dat er misschien hele grote problemen spelen.

Mindfulness gaat dan ook eigenlijk over het het leren JA zeggen tegen het leven. Zeg jij al JA tegen het leven?

Receive Updates

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *