Ben je perfectionistisch? Dan heb je meer kans op een burn-out. 5 tips voor meer rust en minder stress.

Geniet je van je werk en ben je niet perfectionistisch? Goed nieuws! De kans dat je een burn-out krijgt is klein! Mensen die ‘bevlogen’ zijn en dus erg genieten van hun werk, lopen namelijk minder risico op een burn-out. Tenminste als ze het werk ook kunnen loslaten. Perfectionisten en mensen die moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, hebben daarentegen meer kans om opgebrand te raken. 

Wat is een burn-out? 

In de wetenschap wordt een burn-out vaak omschreven als een combinatie van drie dingen: uitputting, een negatieve houding ten aanzien van werk en het gevoel dat het niet meer lukt om het werk goed uit te voeren. Een burn-out ontstaat na een lange periode van aanhoudende stress, het lichaam gaat dan uit bescherming minder cortisol aanmaken. Hierdoor voel je je opgebrand en snel moe.

 

Wat veroorzaakt stress? 

Te veel stress wordt veroorzaakt door verschillende dingen, onder andere een druk leven met weinig regelmogelijkheden. Maar ook gewoontes zoals weinig buiten zijn, te laat naar bed gaan, slecht slapen, te veel prikkels en eten kunnen van invloed zijn op je cortisolwaarden.

 

4 tips om niet opgebrand te raken

 

Creëer regelmogelijkheden 

✦ Het belangrijkste is om bij de eerste signalen ruimte te creëren. Ga met je baas, partner of vrienden in gesprek voor hulp. Maak tijd voor dingen die je leuk vindt en zorg voor meer ontspanning. Reflecteer op je energievreters en energiegevers en kijk hoe je dingen anders kan organiseren.

Sport! 

✦ Volg krachtige maar rustig uitgevoerde trainingen. Ken je het trainen in een hot cabin bij bbb health boutique? De warmte geeft een ontspannen gevoel en verbetert je doorbloeding. Door langzaam en met gewicht te trainen kan je spiermassa opbouwen, waardoor je weer krachtiger en sterker wordt. Het is ook belangrijk om weer conditie op te bouwen. Langdurige cardio wordt afgeraden, maar HIIT (interval training) kan wel. Met HIIT worden cortisol waarden niet te veel verhoogd. Het lichaam wordt dan niet in een fight-flight reactie gebracht. Minimaal 1 keer per week wordt geadviseerd om een yin of meditatie-les te volgen, om herstel van het lichaam en cortisolverlaging te stimuleren.

Ontstress! 

✦ Zorg voor minder stressoren en meer mindfulness in je leven. Door stresssituaties uit de weg te gaan en meer mindfulness toe te passen in je leven, herstelt het lichaam zich. Doe alles met aandacht, dit vertraagt en geeft daardoor minder prikkels. Volg een fijne mindfulnesstraining of ga in gesprek met een mindfulnesscoach/ psycholoog. Check hier de bbb agenda.

Eat healthy!

✦ Drink geen koffie en alcohol, probeer zo voedzaam mogelijk te eten (geen zakjes en pakjes). E-nummers, pesticiden en geraffineerde suikers kunnen namelijk stressbronnen zijn. Eet daarom zo natuurlijk mogelijk, ook voor een gezonde stofwisseling en spijsvertering. Eieren, noten, hennepzaad, cacao (rauw), groente en fruit zouden een positieve invloed hebben op het herstel van het lichaam en indirect op het verlagen van stress.

Wil je met meer aandacht leven en hiervoor meer tools aangereikt krijgen? bbb is een holistic gym, waar je met veel persoonlijke aandacht kan trainen en gecoacht wordt op food en lifestyle. Plan je proefles hier!

 

Bewaren

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *