WORKOUT: De 3 meest gestelde vragen over sport

Sport en voeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door de juiste voeding kan je sportief maximaal presteren. En door veel te sporten krijg je geen killerbody, daar zal de voeding op moeten worden aangepast. Ondanks dat iedereen weet dat het ‘iets’ met elkaar te maken heeft, zijn er nog veel vragen rondom sport en voeding. Daarom geef ik antwoord op de drie meest gestelde vragen.

Kan ik op mijn ideale gewicht komen door te sporten?
Sporten en beweging draagt zeker bij aan het afvalproces, maar met alleen sporten is het bijna onmogelijk om op het gewenste gewicht te komen. Om af te vallen zal de energie-inname lager moeten zijn dan de verbranding. Hoe zat dat ook alweer? Ieder mens heeft energie nodig om het hart te laten kloppen, te ademen en te leven. Deze energie halen wij uit onze voeding en wordt uitgedrukt in calorieën. Eten we meer calorieën dan we verbranden komen we aan; Eten we precies genoeg, dan zijn we in balans; Eten we minder dan we verbranden, verliezen we gewicht. Het tekort kan dus worden gecreëerd door óf minder te eten óf meer te bewegen. In de praktijk komt dat vaak neer op een combinatie van 80% (eetpatroon aanpassen) om 20% (sport en beweging). Dus wil je afvallen, zal je zowel het eetpatroon als het beweegpatroon moeten aanpassen.

Hoeveel moet ik eten voor een workout?
Over het algemeen hoeven wij recreanten onze voeding niet aan te passen aan onze workouts, mits je over het algemeen gezond eet. Onze stofwisseling is een continue proces, dus het zou zomaar kunnen dat je nu de energie verbruikt dat vanmorgen in het broodje jam zat. Tijdens het sporten verbrandt het lichaam als eerste alle koolhydraten die nog in ons bloed zitten. Als deze op zijn, schakelt het automatisch over op het reservekoolhydraat wat is opgeslagen in onze lever en spieren. Deze reservekoolhydraten hebben een energiewaarde van ongeveer 1600 kcal, wat min of meer gelijkstaat aan een duurloop van 30 kilometer. Dus heb je de hele dag normaal gegeten en is de workout minder intensief dan een duurloop van 30 kilometer? Dan mag je erop vertrouwen dat je lichaam voldoende reserves heeft om de workout tot een goed einde te brengen.

Wat kan ik het beste nemen na een workout?
Bij deze vraag dacht je waarschijnlijk aan eten, terwijl we na de training als eerste ons vochttekort moeten aanvullen. Gemiddeld genomen verliezen we tijdens het sporten ongeveer 600 ml per uur, wat op warme dagen zelfs kan oplopen tot één liter per uur. In het meest ideale geval vullen we het tekort aan tijdens de workout, door ieder kwartier 150 ml te drinken. Als dat niet lukt of kan, is het belangrijk om direct erna voldoende te drinken. Dat draagt niet alleen bij aan een goed herstel, maar doet ook wonderen voor het hele gestel.

Heb jij nog vragen over voeding voor, tijdens of na het sporten en staat het antwoord hier niet bij? Laat het mij hieronder weten!

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *