WORKOUT: Hardlopen na de bevalling

Een van de sporten die ik het liefst doe is hardlopen. Dus ook na de bevalling stond ik te popelen om te beginnen. Het is lekker makkelijk, schoenen aan, voordeur dicht en gaan. Welk weer het ook is, als je niet van suiker bent, je past je outfit erop aan en je kunt naar buiten. Erna een welverdiende douche en je hoofd is weer leeg en fris voor de dag.

De voordelen van hardlopen na de zwangerschap:

Het kost in verhouding tot andere sporten relatief minder tijd

Je kunt het vanuit huis doen. Je trekt je schoenen aan en je begint. Bij andere sporten moet je er eerst nog naar toe rijden en weer naar huis rijden, neemt toch extra tijd in beslag. Tijd die je vaak liever thuis doorbrengt bij je baby

Je kunt het samen met je baby doen

Als je thuis lange vlakke wegen hebt kun je de baby in de kinderwagen leggen en meenemen. Een hobbelige weg is niet al te fijn voor de baby dat gaat wat hard, maar op een vlakke weg ligt hij gewoon rustig en stabiel in de kinderwagen. Dus excuses dat je moest opletten gelden niet meer. Tijd genoeg want de baby kan mooi een dutje doen in de kinderwagen.

Je hebt meer energie

Van sporten krijg je gewoonweg meer energie. Alsof het allemaal niet vermoeiend genoeg is die gebroken nachten en het constante in de weer zijn met de baby. Extra energie is dan altijd welkom.

Het helpt de zwangerschapskilo’s kwijt te raken

De een komt wat meer dan de ander bij, maar feit blijft dat je lichaam tijdens de zwangerschap extra reserves opslaat. Eten (80%) en sporten(20%) helpen je om het extra vet weer kwijt te raken.

Het is me-time

Wil je niet samen met je baby rennen, dan is het even me-time. Je maakt je hoofd leeg, het zorgt voor het verlichten van de stress en kopzorgen, en door de aanmaak van endorfines voel je je vrolijker en gelukkiger. En dat komt goed uit want zorgen voor een baby is niet altijd even makkelijk!

Het algemene advies wat op internet te vinden is, is dat je 3 maanden na de bevalling weer mag gaan hardlopen. Tijdens een gesprek met de gynaecoloog kwam eruit dat indien je 30 minuten aan een stuk kunt wandelen zonder druk je voorzichtig met minuutjes joggen mag beginnen. Zogezegd zo gedaan, na 2 weken had ik geen last meer dus na 3 weken trok ik de hardloopschoenen weer aan. Erg optimistisch en na 6 stappen besloot ik dat dit dan ook echt te vroeg werd. Uiteindelijk ben ik na 5 weken voorzichtig begonnen met minuutjes en bouw ik dit langzaam uit. Maar dit is voor iedereen verschillend, want geen enkele bevalling is hetzelfde. Overleg dit goed met je verloskundige of gynaecoloog voordat je weer gaat beginnen!

Receive Updates

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

2 Comments

  • petra bilthof schreef:

    Goed bezig!
    Let wel op als je gaat hardlopen met een baby, hiervoor zijn de ‘normale’ kinderwagens/ buggy minder geschikt. Als je vaker en langer gaat rennen, kies dan voor een speciale wagen waarmee je kunt hardlopen. Deze wagens hebben een ‘hydraulic’ systeem. Dit voorkomt dat je baby alle kanten meebeweegt. En dan is nog het advies om dit pas te doen als de kleine 6 maanden is. Groetjes peet

  • Kimberley schreef:

    Mooi stuk! Fijn dat je benadrukt dat het na 3 mnd weer kan! Wees vooral voorzichtig, ook zonder druk. De bekkenbodemspier heeft echt veel te voortduren gehad en heeft echt herstel nodig. Verzakking van de baarmoeder of andere klachten kunnen ook zelfs na een jaar komen indien je te vroeg begint. Gaf zelf training voor mom in balance, vandaar haha. Lekker he, om weer te lopen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *