WORKOUT: Hello yoga, bye bye stress!

Werk, sociaal leven, school, gezin: de gemiddelde Nederlander krijgt in de huidige samenleving een hoop op zijn bord. Geen wonder dat steeds meer mensen kampen met oververmoeidheid, stress en burn-out klachten. Iedereen heeft zijn eigen manieren om in zijn vrije tijd tot ontspanning te komen. Tekenen, muziek maken, lekker koken en ook sporten is voor veel mensen een uitlaatklep en dan met name fitness of een gezellige teamsport. Afwisseling is hierin key: dit zorgt namelijk dat je uit je vaste patroon komt en kan enorm motiverend werken! Probeer daarom eens een andere groepsles of sport die je gewend bent. Steeds meer mensen ervaren de voordelen van yoga of vergelijkbare sporten. Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Dan probeer je het toch gewoon een keertje uit! Door ontspanning in je lichaam te ervaren en signalen beter te leren herkennen, zet je met yoga de eerste stap naar een stress-vrij en relaxt leven. Bovendien is yoga supergoed voor je conditie en spierontwikkeling en je kan er ten alle tijden mee aan de slag. Kies voor de juiste telefoon accessoires, schakel de hulp in van YouTube en je kan direct beginnen.

Betere slaap

Werk en school zijn veelal de grootste bronnen van stress. Vooral omdat deze je stemming nog lang na werktijd, tot diep in de nacht, bezig kunnen houden. Gevolg: slaaptekort, slecht humeur, slechte concentratie en nóg meer stress. Op lange termijn kan dit funest zijn voor je dagelijkse functioneren en je gezondheid. Gelukkig is er een eenvoudige yoga-oefening je helpt om voor het slapen gaan heerlijk te ontspannen.

  • Zoek een leeg stuk muur in je woning, waar je onbelemmerd met je benen omhoog kan liggen. Plaats je matje haaks in de lengte tegen de muur, en neem halverwege plaats. Plaats je billen tegen de muur en je voeten richting het plafond. Deze houding zorgt voor ontspanning in je onderrug, geeft een lichte ontspanning in je hamstrings en bevordert de doorbloeding in je benen. Hierdoor komt je ademhaling en hartslag gemakkelijker tot rust, wat zorgt voor een ontspannen gevoel.

Muziek kan het rustgevende effect van yoga versterken. Hierbij kun je een klein speakertje gebruiken, of bij sommige oefeningen één van de Belkin accessoires, zoals een houder. Zo kun je ook op kantoor of onderweg genieten van rustgevende deuntjes of onder begeleiding ademhalingsoefeningen doen.

Betere focus

Iedereen heeft wel eens moeite met focussen. Ook om je beter te concentreren kan yoga uitkomst bieden. Heb je op kantoor geregeld momenten dat je doelloos naar je beeldscherm tuurt? Dan komt deze eenvoudige oefening als geroepen. Zoek om te beginnen een rustige plek om je even terug te trekken:

  • Ga zo op je knieën zitten, dat je billen op je voeten rusten. Buig zo ver mogelijk naar voren toe, met gestrekte armen. Sluit vervolgens langzaam je ogen en verplaats je focus naar het punt tussen je wenkbrauwen. Op deze manier vallen je armen precies langs je oren, waardoor je afgesloten bent van geluiden en beelden van buitenaf. Hierdoor kom je nog gemakkelijker in een diepe ontspanning terecht. Doordat je je even heel bewust op één punt focust en ontspant, merk je dat je vervolgens een betere concentratie hebt en je gedachten rustiger zijn.
Betere ademhaling

Oververmoeidheid kan een gevolg zijn van andere klachten, maar op zichzelf ook de nodige problemen veroorzaken. Het is dus belangrijk om deze oorzaken of gevolgen tijdig te herkennen en aan te pakken. Dit kan door regelmatig een dagje me-time in te lassen, een keer een avondje stappen over te slaan of een weekje gezond te eten. Ook dankzij yoga krijg je een ware energie-boost en kun je er weer volop tegenaan. De volgende oefening helpt je op ieder moment van de dag door een dipje heen:

  • Ga op een gemakkelijke ondergrond in kleermakerszit zitten. Strek je armen schuin omhoog de lucht in en adem hierbij langzaam in. Adem krachtig uit door je neus. Zet hierbij niet te veel druk, het verloopt als een natuurlijk proces. Vertrouw op het seintje uit je hersenen om tijdig in- en uit te ademen. Je zult merken dat je natuurlijke ademhaling vele malen rustiger verloopt dan je gewend bent. Ook schakel je na enige tijd over op een ontspannen buikademhaling. Volg langzaam de beweging van je navel naar binnen en naar buiten, en herhaal de ademhaling 75-100 keer. Op deze manier voorzie je je lichaam van een grote dosis zuurstof en krijgt je lichaam tot op celniveau een welverdiende opknapbeurt.

Hoe vaker je yoga beoefent -het is een vaardigheid!-, hoe gemakkelijker je in een staat van ontspanning komt. Op deze manier is het mogelijk om gedurende de dag af en toe even je knop om te zetten. Laat de TV eens een avondje uit, laat je smartphone het door jou zelf ontworpen iPhone 6s hoesje zitten, ook al heb je daar zo je best op gedaan, en ga vandaag nog aan de slag met een van deze heerlijke oefeningen!

Receive Updates

No spam guarantee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *