WORKOUT: Is Kickboksen dé workout van 2018?

Het is overduidelijk, vechtsporten zijn hot. Waar je jarenlang niets hoorde over deze tak van sport sieren nu de breed gespierde basten van kickboksers op de covers van bekende magazines. Namen zoals Rico verhoeven, Badr Hari en Remy Bonjasky kent iedereen. Van verhalen weet ik dat mijn vader vroeger uit bed ging als Mohammed Ali moest boksen. In de bokswereld was ook Lucia Rijker een hele bekende. De laatste jaren is alleen niet het boksen dat erg populair is, maar het kickboksen. Mijn vraag is dan ook altijd, is dat nou eigenlijk wel gezond?

Als je ziet hoe een kickbokser uit de strijd komt dan ziet dat er nou niet echt gezond uit. Je ziet behoorlijk wat blauwe plekken, vaak een gescheurde wenkbrauw om volgens mij maar niet te spreken hoe deze vechters de dag erna uit bed moeten komen. Ik vrees op handen en knieën van de spierpijn. Toch besluit ik mij wat meer te gaan inlezen over deze vechtsport zodat ik wellicht ga inzien hoe goed kickboksen eigenlijk wel niet voor je is.

Om een ding kan ik sowieso niet heen, de lichamen zijn prachtig. Kickboksen is een enorm krachtige full body workout. Je traint je uithoudingsvermogen, balans, reflexen, coördinatie en spierkracht. Maar wat brengt het nog meer dan alleen een super strak lijf? Ik ging op onderzoek uit en kwam tot de volgende conclusie;

  • Kickboksen vergroot het zelfvertrouwen. Het idee dat je jezelf kunt verdedigen o de moment dat het nodig is, zorgt er meestal voor dat je je zelfverzekerder gaat voelen. Je weet dat je beter in staat bent om jezelf te weren en dat je sterk bent als het nodig is, zowel fysiek als mentaal. Je leert grenzen te stellen en voor jezelf op te komen als je je aangevallen voelt.
  • Tijdens kickboks lessen oefen je regelmatig technieken die de angst voor het ontvangen van trappen en stoten verminderen, je leert eigenlijk om te incasseren en door te gaan op momenten dat een situatie zwaar is en je aangevallen wordt. In het dagelijks leven die je dat je makkelijker over negatieve gebeurtenissen heen kunt stappen en “nee” niet ziet als een afwijzing maar een reden om te verbeteren.
  • Kickboksen is een hele goede manier om even stoom af te blazen en op een positieve manier af te reageren. Door middel van trappen en stoten kun je stress en frustratie kwijtraken zonder iemand anders te kwetsen. Ook komt er bij een training het hormoon endorfine vrij wat een positief effect heeft op je humeur.
  • Een heel belangrijk aspect van kickboksen is focus, rust en respect. Focus op de tegenstander en focus op je eigen doelen en tactieken. Als je je niet focust kan je tenslotte zomaar ineens een vuist op je neus krijgen. Je leert niet in paniek te raken maar rustig te blijven. Deze mindset kan je in het dagelijks leven ook gebruiken om vanuit rust en focus je doelen te behalen.

 

Ik moet dus toegeven dat Kickboksen heel veel meer is dan elkaar in de haren vliegen, er zit zoveel meer discipline achter. Besluit je kickboks lessen te gaan volgen dat hebben ze meestal wel alle materialen op de club. Besluit je verder te gaan in de sport dan is het toch verstandig je MMA handschoenen zelf aan te schaffen. Ook de kickbokshandschoenen van Fightshop zijn fantastisch. Er is zoveel keus, ze hebben zelf roze varianten! Mijn vrouwelijke sporthart gaat direct sneller kloppen!

Wat vinden jullie van het beoefenen van vechtsporten onder vrouwen? Laat het hieronder weten in een reactie.

Receive Updates

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *