WORKOUT: Sporten in de herfst

De dagen worden steeds korter en buiten wordt het ook steeds kouder. De herfst is nu echt in aantocht! Voor mij is de herfst of de winter geen reden om te stoppen met mijn workouts buiten, maar de omslag van het weer vraagt natuurlijk wel om een iets andere voorbereiding.

Kleding
Het lijkt zo voor de hand liggend, maar je sportkleding is zo belangrijk. In de koudere maanden moet de kleding niet alleen het vocht afvoeren maar ook je lichaam warm houden. Ik draag het liefste de zogenaamde dry fit sportkleding, die er voor zorgt dat je je lichaamswarmte bij je houdt. Als het koud is, is katoen geen goed idee. Katoen zuigt als het ware het vocht op en het vocht koelt daarna makkelijk af. Daardoor moet je lichaam heel hard werken om warm te blijven. Met regen en wind is het verstandig een wind- en waterdicht maar ademend jasje aan te trekken. Wanneer het koud is trekt het bloed in de ledenmaten sneller weg, dus zorg ook voor warme sokken, oorwarmers en handschoenen.

Warming up
Een warming up is altijd belangrijk, maar in de koude maanden van het jaar is hij nog veel belangrijker. Wanneer je lichaam koud is, zijn alle spieren een stukje stijver. Een warming up zorgt voor wat warmte van binnenuit en zorgt ook voor soepelere spieren, wat de kans op blessures verkleint.

Veiligheid
Nu de dagen weer korter worden moet je er ook voor zorgen dat je zichtbaar bent. In de verschillende sportwinkels wordt er speciale hardloopverlichting verkocht, zodat jij ziet wat je doet en dat ook de mensen om je heen je zien aankomen. Mocht je geen hardloopverlichting in huis hebben, voldoen fietslampjes ook. En voor de vrouwen onder ons; Kies je hardlooproutes zorgvuldig uit. Ook al ben je nog zo sterk, wanneer je onverwacht in het donker wordt lastig gevallen, win je het nooit. Dus vermijd de donkere bospaden of vraag gezellig iemand mee.

Cooling down
Na een rondje van 10k is het heel verleidelijk om snel een sprintje naar binnen te trekken en lekker onder de douche te gaan, maar verstandig is dat niet. Probeer, zeker in de koudere maanden, nog een paar meters uit te lopen en een beetje te rekken en strekken voordat je weer naar binnengaat. Neem ook even de tijd voordat je onder de douche stapt. De snelle verandering van temperatuur kan anders voor misselijkheid of duizeligheid zorgen en daar zit je helemaal niet op te wachten na een lekkere workout.

En het hoort misschien niet bij de voorbereiding, maar het is wel de belangrijkste tip; Geniet! Niets is lekkerder dan de frisse lucht in je longen en de koele wind door je haren.

Receive Updates

No spam guarantee.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *